Jony na Korsice

Vážení  čtenáři – příznivci horolezectví i jiných adrenalinových sportů,  níže Vám předkládám  ke čtení článek o dvou výstupech v nádherných Korsických horách, které jsme provedli v září letošního roku spolu  s přítelem Aťoušem.  První krasavicí, která neušla cvičenému  oku horolezcově se nám stala   Punta Di U Corbu v oblasti Bavella.  Přístup z parkoviště zdál se být snadný, leč na první pokus se nám nepodařilo  najít správný směr k nástupu. Teprve po několikahodinové sebemrskačské kůře v bujném porostu makchie (trní všeho druhu) jsme se tak nějak vlastní cestou probili  až pod stěnu.   Směr výstupu byl už jasný – řada nýtů táhnoucí se po obrovském žulovém hřbetu kamsi  do nedohledna. Abych byl přesnější, autoři  cesty (br. Petitovci   1992) tuto cestu pojmenovali  Le dos ď Elephant (sloní záda), klasifikace 6b+, délka 400m.  První délka 6a+ je ideální na zahřátí gumy,  u těch dalších  člověk postupně zapomene na zemskou přitažlivost a  stává  se miniaturou člověka v obrovském žulovém monolitu.  V páté délce cesta vyústí na  zcela oblou hranu, klas. 6b, kde jsou nýty poctivě vzdáleny  od sebe. Nedoporučuji  zabývati  se myšlenkou na návrat,  spíše vhodně využívat poryvů větru k vylepšení stability těla, hranu pěkně pofackovat  a modlit se za každý další krok vzhůru.   Je až neuvěřitelné, na čem všem (ničem) se tady dá stát…  Nejvypečenější  jsou poslední dvě délky, kde je nutno  z hrano-plotny  přestoupit   do širočiny,  trochu si zavzdychat a  na závěr  dát ještě pár facek k vrcholu.  Výstup nám trval 5 hodin. Panoramata okolí jsou až kýčovitá, proto jsem je nazval „Avatar“

Další krasavicí, kterou  jsme si  tam nahoře zvolili jako další cíl byla Punta Lunarda – věž „kousek“ vedle.  Výstup na Lunardu jsme předem neplánovali,  jediné co jsme o ní  věděli bylo to, že tam stojí. Naštěstí, ve městě Solenzara (30 km)  je knihkupectví.  Z průvodce jsme si ofotili údolní cestu Anima Corsa, klas. 6c a další den už čekali jen na počasí.  I zde se počítalo s nástupovými potížemi.   Věž totiž stojí na skalnatém prahu nad řekou Purcuraccia  a dlouze se  obchází.  Abychom předešli komplikacím, rozhodli jsme se nejdříve najít nástup a teprve další den provést vlastní  výstup.  To co nás čekalo, bylo něco  neuvěřitelného…   Cesta s báglem korytem řeky, potom  zarostlým svahem, kaskádou vyschlého potoka, trním !  Značení pomocí mužíků. Odpoledne přichází déšť, mlha, Lunarda ani cesta nejsou  vidět.  Vracíme se rozervaní a mokří,  na pokraji psychického zhroucení, ani ne tak z neúspěchu, jako z vyčerpání po celodenní sebetrýzni v pichlavém křoví,  rozhodnuti  odjet k moři a více se sem nevracet. Ale jen do rána. Druhý den se scéna opakuje, ale počasí nám přeje. Kolem poledne stojíme pod nástupem neznámé cesty – tu plánovanou jsme prostě nenašli. Nezbývá, než doufat že pustí. Po několika hodinách  lezení v nejrůznějších terénech si podáváme ruce na vrcholu Lunardy.  Řetězy na štandu jsou  opálené od blesků. Slanění stejnou cestou, 3 hodiny sestup.  Obtížnost zjištěna dodatečně - 6c. Zážitky obou výstupu, zvláště pak nástupů,  lze hodnotit  jako dostatečně silné !

Punta Lunarda

Co více dodat ? Korsika je divoký ostrov, kde v klidu můžete vnímat přírodní krásy v nedotčené podobě, od hladiny moře až k vrcholům hor. Doporučuji všem dobrodruhům, prahnoucím po zážitcích.