Únorová Sperlonga 2011

Jak sladké je snídat vyvalen na slunci letně oblečen, jak opojné jest popíjet víno u večerního ohně! Jak příjemné lézt po suchém vápně nad pláží jen v kraťasech a triku v době kdy u nás doma se mráz zařezává pod kůži! Pod tímto příjemným tlakem jsem podlehl, přislíbil napsání článku o prvním letošním výletě za sluncem a vyhřátým kamenem.
Úvodem jen malý postřeh o Itálii, která tak líbivě zní v uších, když se o ní mluví. Jen malinké odbočení z tak úžasného týdne co nás čekal.
Itálie, kolébka kultury a společenského dění je nyní spíše skládkou odpadků a indiánů z Indie či Afriky. Příroda tak krásně kýčovitá, že byla raději sesazena z romantického postu všudypřítomnými odpadky. Ty se válejí na každém kroku, před i za plotem. Ostuda! Avšak hoďme bobek do díry v obchodním domu Panorama a choďme s ulicemi Říma i Neapoli s hlavou vztyčenou! Hleďme do dáli a lepší budoucnosti než sklesle pod nohy. Řím tak pompézní a rušný i v zimních dnech je snad krásnější v noci než za dne. To pak vymizí ruch turistů, zůstanou jen ti nejotrlejší vnucovači veteše. Ulice se vylidní, památky ozářeny reflektory jako hvězdy nočních představení vystoupí noci na obdiv. Tak to je Itálie - porobené barbarství, zahalené rouškou romantiky a velikosti dávných časů, pevně stojící při zrodu dějin evropské kultury.

16.2.2011 v odpoledních hodinách odlétáme v úderné čtyřce „kolegiálního složení“ Tomáš s Míšou (student-učitelka), Honza Koskyč s Léňou (vedoucí-zaměstnankyně) do Říma. Po příletu na letiště  Flumicino zapůjčujeme auto na týden. Pro naše denní přesuny do skal a výlety za kulturou je auto dosti příhodné.  Vyfásnem peguota 206+ co sjel akorát z výrobní linky a vyrážíme do přímořské Sperlongy, 160km jižně od Říma. Za tmy hledáme, kde rozbijeme tábořiště.  Příhodné místo nacházíme na terasovitých sadech přímo pod blízkou oblastí našeho lezení. Dva následující dny lezeme nad „kempem“ v sektoru El Pueblo a na pláži v sektoru Approdo dei Proci. Slušné lezení v rozličných stěnách v ostrých chytech, po šupinách a dírkách. Sportovky max. do 23m osazeny borháky nebo nýty. V topu cest řetězy s kruhem, občas velká karabina pro přímé slanění. Krásné lezení s výhledem přes zahrádky a vesničku na moře v sektorech El Pueblo, či  lezení přímo z pláže v okolí jeskyně Areonauta. Netřeba více popisovat, radši si tam zajeďte sami okusit. Marně jsme sháněli bombu se závitem pro naše vařiče VAR. První dny jsme jen o čaji připraveným na lihových kostkách. Po pár dnech kdy nás majitelé okolních zahrádek už ani nevnímají, rozděláváme každý večer oheň. I na místní opékání buřtíků dojde. Osobně vzdávám holt našim domácím špekáčkům! Tady salámoví moc nejsou, jediné co jsme sehnali maso natlakované ve střívku čehosi. Taliáni jsou spíše ledoví saláti. Co oni chodí v péřovkách, černě oděni aby nachytali co nejvíce slunce, my lezli v kraťasech a tričku.
Po 2 dnech lezení dáváme restday a razíme k Neapoli navštívit zavalené Pompeje a vystoupit na Vesuv. Pompeje jsou krásné, až tak že z výstupu na Vesuv je spíše výjezd. Času málo! Od zaparkování auta nás až militantně popohání ke kase a na vrchol, taktak před zavřením. Po 20 minutách výklusu topujem :-). Cesta autem zpět daleká, vracíme se do kempu opět za tmy.
Další dva dny lezení před námi. První den v sektoru La Pala nad kempem. Další na pláži v sektoru Approdo dei Proci a v mohutné jeskyni Grotta dell Areonauta. Po finální lezenici ochutnají bílé půlky naší půlky expedice trocha toho moře. Svěží voda kol 18 stupňů a venku sluníčko, paráda! Za celou dobu naše italského působení nám zapršelo jen jedinkrát. To ani tak nelilo, tak jako jsme lili právě my :-)
Následující dny nám z Čech hlásí, že bude ošklivo a deštivo. Nám však bohové oblohy a počasí přejí. Odpoledne se přesouváme do kempu Villa Roma v Římě. Nákup, vrácení vozítka na letiště a rychlej výtuh v bungalovu. Následující den je naprosto turistiky laděný. Přesun do centra a proběhnutí po místních památkách. Tom s Míšou zůstávají dlouho do noci. Sportovně naladěni z předchozích dnů dávají památkovou trasu hned dvakrát. To kvůli umělecké fotografii. Ráno před odletem už nestíháme nic. jen vše svázat potravinářskou fólií a vyrazit do města na bus k letišti. 23.2.2011 dosedáme zpět na Ruzyni s lehkým zpožděním, objíždíme celej Prágl po novém okruhu a vracíme se ke svým domovům. :-)

Připomínky a hesla na závěr:
Tamní espreso je picolo v náprstku s ouškem!
Ne každý Ital umí anglicky, ale všichni od vás očekávají, že vy italsky umíte plynule!
V případě, že si v římském bufetu neobjednáte k jídlu pití, nemusí vám být dovoleno sednout si ke stolu!
Bomby do vařičů pouze campingaz seženete v zapadlých uličkách městečka Gaeta
Travička zvaná polníček, není jen pro zvířátka! :-)

Dole hned u cesty naše tábořiště

Lezení z římsy v oblasti Pueblo

Oblast Pueblo

Ranní sušárna-větrárna

Lezení na pláži

Obědová pauza na pláži

Rybaření není nuda!

První táborák letošního roku

„Náš“ nový vůz, při předání mělo najeto 5km :-)

Jeskyně Aeronauta

Den kdy čukrové se mění v opravdové lezce! ...Míša

Den kdy čukrové se mění v opravdové lezce! ...Léňa